Najczęstsze mity motoryzacyjne – co jest prawdą, a co fikcją?
Mity motoryzacyjne – świat motoryzacji jest ich pełen. Niektóre z nich to wynik przestarzałych informacji, inne są całkowicie nieprawdziwe. W tym artykule obalamy popularne mity, abyś mógł lepiej zrozumieć swoje auto i podejmować świadome decyzje na drodze.
„Mity motoryzacyjne często wprowadzają kierowców w błąd – poznaj prawdę, by lepiej dbać o swój samochód!”
1. „Odpalanie samochodu na luzie zmniejsza spalanie”
Mit czy prawda?
Mit.
Wyjaśnienie: Kiedy samochód jedzie na biegu jałowym (na luzie), silnik nadal zużywa paliwo, aby utrzymać obroty. Natomiast w nowoczesnych samochodach wyposażonych w system wtrysku paliwa, podczas jazdy na biegu, ale bez dodawania gazu (np. hamowanie silnikiem), wtryski paliwa są odcinane, co oznacza, że zużycie paliwa jest zerowe.
Wniosek: Zamiast wrzucać luz na zjeździe, lepiej hamować silnikiem.
2. „Silnik trzeba rozgrzać na postoju przed jazdą”
Mit czy prawda?
Mit (częściowo).
Wyjaśnienie: Rozgrzewanie silnika na postoju miało sens w starszych samochodach z gaźnikiem. W nowoczesnych autach z wtryskiem paliwa silnik nagrzewa się szybciej, gdy jest obciążony podczas jazdy. Wystarczy jednak odczekać kilkanaście sekund po odpaleniu, aby olej mógł się rozprowadzić, a następnie rozpocząć jazdę z umiarkowaną prędkością.
Wniosek: Rozgrzewanie silnika na postoju jest nie tylko niepotrzebne, ale także zwiększa zużycie paliwa.
3. „Częstsze tankowanie do pełna zmniejsza zużycie paliwa”
Mit czy prawda?
Mit.
Wyjaśnienie: To, jak często tankujesz, nie ma wpływu na zużycie paliwa. Zmniejszenie spalania zależy od techniki jazdy, stanu pojazdu i innych czynników. Jedyny wpływ tankowania do pełna może być widoczny w ciężarze auta – pełny bak zwiększa masę pojazdu, co w minimalnym stopniu może wpłynąć na spalanie.
Wniosek: Tankuj tak, jak Ci wygodnie – częściej lub rzadziej.
4. „Wyższe obroty silnika zawsze są szkodliwe”
Mit czy prawda?
Mit.
Wyjaśnienie: Silnik samochodu jest zaprojektowany do pracy w określonym zakresie obrotów, a okresowe osiąganie wyższych obrotów (w granicach zalecanych przez producenta) nie szkodzi, a wręcz przeciwnie – może pomóc w oczyszczeniu układu wydechowego, np. filtra DPF. Problemy mogą pojawić się, jeśli przez dłuższy czas jeździmy na zbyt niskich obrotach, co prowadzi do niedopalenia paliwa i osadzania się sadzy.
Wniosek: Jazda na wyższych obrotach jest bezpieczna, o ile mieści się w zaleceniach producenta.
5. „Zimny nawiew oszczędza paliwo w porównaniu z klimatyzacją”
Mit czy prawda?
Mit.
Wyjaśnienie: Kiedy włączamy klimatyzację, zużycie paliwa faktycznie wzrasta, ale w niewielkim stopniu. Natomiast otwieranie okien przy wyższych prędkościach może powodować większy opór powietrza, co prowadzi do wyższego spalania niż używanie klimatyzacji.
Wniosek: Przy wyższych prędkościach klimatyzacja jest bardziej ekonomiczna niż otwarte okna.
6. „Częsta jazda na rezerwie paliwa niszczy silnik”
Mit czy prawda?
Prawda (częściowo).
Wyjaśnienie: Jazda na rezerwie nie wpływa bezpośrednio na silnik, ale może zaszkodzić pompie paliwa. W baku znajduje się osad, który w ekstremalnych przypadkach może być zasysany wraz z paliwem. Ponadto pompa paliwowa jest chłodzona paliwem, więc niskie poziomy mogą powodować jej przegrzewanie.
Wniosek: Staraj się tankować, zanim paliwo spadnie poniżej rezerwy.
7. „Samochody elektryczne nie emitują żadnych zanieczyszczeń”
Mit czy prawda?
Mit.
Wyjaśnienie: Samochody elektryczne nie emitują spalin, ale produkcja baterii oraz energia potrzebna do ich ładowania często wiąże się z emisją CO₂. Wiele zależy od tego, jak energia elektryczna jest pozyskiwana – np. z węgla czy odnawialnych źródeł energii.
Wniosek: Elektryki są bardziej ekologiczne od aut spalinowych, ale nie są całkowicie neutralne dla środowiska.
8. „Nowoczesne samochody nie wymagają regularnej wymiany oleju”
Mit czy prawda?
Mit.
Wyjaśnienie: Każdy silnik, niezależnie od technologii, wymaga regularnej wymiany oleju, ponieważ z czasem traci on swoje właściwości smarne. Brak wymiany może prowadzić do poważnych uszkodzeń silnika.
Wniosek: Zawsze przestrzegaj zaleceń producenta dotyczących interwałów wymiany oleju.
9. „Wyższe ciśnienie w oponach zmniejsza zużycie paliwa”
Mit czy prawda?
Prawda (częściowo).
Wyjaśnienie: Wyższe ciśnienie w oponach zmniejsza opór toczenia, co może prowadzić do niższego spalania. Jednak zbyt wysokie ciśnienie zmniejsza przyczepność, komfort jazdy i przyspiesza zużycie bieżnika.
Wniosek: Trzymaj się wartości zalecanych przez producenta pojazdu.
Mity motoryzacyjne obalone! Motoryzacja pełna jest mitów, które czasami mogą wprowadzać kierowców w błąd. Odpowiednia wiedza pozwala nie tylko lepiej dbać o samochód, ale także poprawia bezpieczeństwo i oszczędność.
Jeśli masz wątpliwości co do eksploatacji swojego auta, zapraszamy do Dakro Bosch Service, gdzie rozwiejemy Twoje obawy i doradzimy, jak najlepiej zadbać o pojazd. Skontaktuj się z nami już dziś!
Skontaktuj się z nami:
Adres: ul. Nałęczowska 75, Lublin
Telefon: +48 81 7 215 215
E-mail: serwis@dakro.pl
WWW: www.dakro.pl
Facebook: www.facebook.com/DakroBoschLublin