Dlaczego filtr DPF FAP przestał działać prawidłowo ?
Zbierające się cząstki sadzy w filtrze powodują utratę wydajności i jego stopniowe zapychanie. W większości pojazdów stosuje się filtry jednokrotnego użytku, wymagające wymiany po jego nasyceniu. Występują również filtry samo czyszczące, które przy temperaturze powyżej 600 stopni Celsjusza spalają sadze. Niektóre koncerny stosują filtry aktywne, gdzie tak naprawdę są systemami bez obsługowymi. Sterownik silnika na podstawie czujników temperatury i różnicy ciśnień przeprowadza proces regeneracji DPF.
W wyniku której cząstki stałe są wypalane. Wypalenie odbywa się poprzez dodatkowy tzw. piąty wtryskiwacz lub zmian charakterystyki czasu i kąta wtrysku, dzięki temu temperatura wydechu jest podniesiona i sadze są wypalane.
Warto wiedzieć : Podczas spalania oleju silnikowego i dodatków do paliw powstaje popiół który w odróżnieniu od sadzy nie spala się do postaci gazowej. Dlatego w miarę eksploatacji okresy miedzy wypaleniami maleją a stopień zapełnienia nieodwracalnie rośnie. W momencie uzyskania krytycznego poziomu napełnienia komputer pokładowy sygnalizuje błąd w układzie oczyszczania spalin. Konieczna jest wymiana, bądź regeneracja filtra poza pojazdem.
Co to jest i jak działa filtr DPF
DPF(z angielskiego diesel particulate filter) oraz FAP (z francuskiego filtre à particules).
Filtry cząstek stałych montowane są w układzie wydechowym silników diesla. Ich zastosowanie ma na celu wyeliminowanie emisji cząstek stałych czyli sadzy i popiołów. Dzięki nim został wyeliminowany czarny dym, który można było ujrzeć w przypadku starych pojazdów z silnikiem diesla. Rozróżnia się dwie podstawowe grupy filtrów: suche i mokre. Dodatkowo, ze względu na rodzaj regeneracji, można je podzielić na dwie podgrupy: regenerowane aktywnie i pasywnie.
Filtr DPF suchy
W przypadku filtrów suchych, automatyczna regeneracja w trakcie eksploatacji nie wymaga dodatku do paliwa. Ich monolity pokryte są pierwiastkami mającymi aktywny wpływ na proces regeneracji. Należą do nich Pallad, Rad i Platyna.
Filtr DPF mokry
Filtry mokre, których monolity nie są pokrywane pierwiastkami szlachetnymi, regenerowane są przy użyciu dodatkowych płynów tzw. mocznika (Eolys DPX 42, Eolys 176 DPX 10, Infineum F7995 oraz Eolys Powerflex).
Filtr DPF aktywny
Regeneracja DPF filtrów aktywnych jest realizowana za pomocą komputera, który przez ścisłą kontrolę parametrów pracy silnika, sam przeprowadza procedurę regeneracji filtra. Może to zrobić za pomocą zmiany fazy wtrysku paliwa, poprzez dotrysk paliwa w chwili opróżniania ze spalin komory cylindra. Kolejną aktywną metodą jest zastosowanie w układzie wydechowym, przed filtrem cząstek stałych, wtrysku paliwa. Obie powyższe metody mają na celu podniesienie temperatury w monolicie filtra do około 600 stopni Celsjusza, co powoduje wypalenie nagromadzonej sadzy w filtrze DPF.
Filtr DPF pasywny
Filtry pasywne są regenerowane bez dotrysku paliwa lub dodawania płynu katalitycznego. Aby proces oczyszczania mógł mieć miejsce monolit filtra DPF jest pokryty pierwiastkami szlachetnymi i zazwyczaj umieszczony jest bezpośrednio za turbiną pojazdu.
Oczyszczanie rozpoczyna się w momencie, kiedy spaliny osiągną temperaturę około 400 stopni Celsjusza, a cała zgromadzona sadza zamienia się w popiół o znacznie mniejszej objętości.
Dakro Regeneracja aby zapewnić najwyższą jakość wykonywanych usług regeneracji i czyszczenia filtrów DPF FAP, ściśle współpracuje ze specjalistami z branży chemii przemysłowej oraz producentami.
Regeneracja dpf, czyszczenie dpf i fap w naszej firmie to pewność, jakość, satysfakcja.