Serwis układu wydechowego – kiedy warto go sprawdzić?
Serwis układu wydechowego – układ wydechowy jest kluczowym elementem każdego pojazdu, choć często bywa pomijany w codziennej eksploatacji. Jego sprawność wpływa nie tylko na osiągi silnika, ale również na poziom emisji spalin, komfort jazdy i bezpieczeństwo. W tym artykule wyjaśniamy, jakie problemy mogą wystąpić w układzie wydechowym, jakie są ich objawy oraz kiedy warto udać się na serwis.
Jak działa układ wydechowy?
Układ wydechowy ma za zadanie:
- Odprowadzać spaliny z silnika,
- Redukować emisję szkodliwych substancji,
- Zmniejszać hałas generowany przez silnik,
- Poprawiać osiągi pojazdu poprzez odpowiednie odprowadzanie gazów.
Składa się z kilku kluczowych elementów: kolektora wydechowego, katalizatora, filtra cząstek stałych (DPF/FAP) w dieslach, tłumików oraz rur wydechowych. Problemy w którymkolwiek z tych elementów mogą wpłynąć na działanie całego pojazdu.
Kiedy warto umówić się na serwis układu wydechowego?
1. Głośniejsza praca silnika
Jeśli Twój samochód nagle zaczyna być głośniejszy, przyczyną może być uszkodzenie tłumika, nieszczelność układu lub pęknięcie rury wydechowej.
2. Spadek osiągów i większe spalanie
Zatkany katalizator lub filtr DPF może powodować zmniejszenie mocy silnika i wyższe zużycie paliwa.
3. Zapach spalin w kabinie
To poważny problem, który wskazuje na nieszczelność układu wydechowego. Może być niebezpieczny dla zdrowia i wymaga natychmiastowej interwencji.
4. Kontrolka „check engine”
Współczesne samochody są wyposażone w czujniki monitorujące układ wydechowy. Jeśli zapali się kontrolka, może to oznaczać problemy z katalizatorem, sondą lambda lub filtrem DPF.
5. Widoczne uszkodzenia lub korozja
Podczas przeglądu warto zwrócić uwagę na widoczne rdzewienie, pęknięcia lub dziury w rurach wydechowych i tłumikach.
Najczęstsze problemy z układem wydechowym
1. Korozja i uszkodzenia mechaniczne
Układ wydechowy znajduje się pod pojazdem, co naraża go na działanie wody, soli drogowej i kamieni. W rezultacie może dojść do korozji lub pęknięć, które powodują nieszczelności.
2. Zapchany filtr cząstek stałych (DPF/FAP)
Filtr DPF w pojazdach z silnikami Diesla zatrzymuje cząstki sadzy. Jeśli jednak nie jest regularnie regenerowany, może się zatkać, powodując spadek mocy i zwiększone spalanie.
3. Uszkodzenie katalizatora
Katalizator redukuje ilość szkodliwych substancji w spalinach. Jego awaria może prowadzić do wzrostu emisji i problemów z działaniem silnika.
4. Problemy z sondą lambda
Sonda lambda mierzy skład spalin i dostarcza informacji komputerowi sterującemu silnikiem. Jej awaria może powodować zwiększone spalanie i problemy z emisją spalin.
Dlaczego warto regularnie chodzić na serwis układu wydechowego?
- Zachowanie osiągów pojazdu – sprawny układ wydechowy umożliwia optymalne działanie silnika.
- Oszczędność paliwa – nieszczelności i problemy z katalizatorem mogą zwiększyć spalanie.
- Ochrona środowiska – działający katalizator i DPF zmniejszają emisję szkodliwych substancji.
- Bezpieczeństwo – unikniesz ryzyka zatrucia spalinami w przypadku nieszczelności układu.
- Spełnienie norm emisji – regularny serwis pomaga uniknąć problemów z badaniem technicznym.
W naszym serwisie Dakro Bosch Service oferujemy:
- Diagnostykę układu wydechowego – wykrywamy wszelkie nieszczelności i problemy z elementami układu.
- Naprawę i wymianę tłumików – dbamy o cichy i efektywny układ wydechowy.
- Regenerację i wymianę filtrów DPF/FAP – przywracamy ich pełną sprawność, abyś mógł cieszyć się jazdą bez problemów.
- Sprawdzenie i wymianę katalizatorów oraz sond lambda – gwarantujemy zgodność z normami emisji spalin.
Nie ignoruj problemów z układem wydechowym! Zapraszamy do Dakro Bosch Service na profesjonalny serwis układu wydechowego, który zadba o Twój pojazd i środowisko. Skontaktuj się z nami już dziś, aby umówić wizytę!
Skontaktuj się z nami:
Adres: ul. Nałęczowska 75, Lublin
Telefon: +48 81 7 215 215
E-mail: serwis@dakro.pl
WWW: www.dakro.pl
Facebook: www.facebook.com/DakroBoschLublin