Dynamiczna wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów.

Jaka jest funkcja oleju do automatycznej skrzyni biegów?

W silniku Twojego samochodu, olej ma za zadanie utrzymywanie tarcia elementów mechanicznych na jak najniższym poziomie poprzez optymalne smarowanie .Nie ma to już miejsca, gdy poziom oleju jest za niski lub olej silnikowy jest za stary. Zwiększone zużycie i uszkodzenia silnika nie są zbyt daleko. Nie inaczej jest z automatyczną skrzynią biegów . Również w tym przypadku trwałe dobre smarowanie jest warunkiem długiej żywotności przekładni. Zmniejsza zużycie, zapewnia hydrauliczne przeniesienie momentu obrotowego silnika przez przekładnię hydrokinetyczną na układ napędowy w przekładni automatycznej, odprowadza wytworzone ciepło, a także jest niezbędny do ochrony przed korozją.

Olej w automatycznych skrzyniach biegów wykonuje zatem stale maksymalną pracę i dlatego musi spełniać wiele wymagań: musi mieć niezmiennie dobrą lepkość i stabilność cieplną w szerokim zakresie temperatur , aby biegi przełączały się płynnie zarówno podczas ruszania w mroźny zimowy dzień, jak i przy wyższych temperaturach na zewnątrz. temperatury i dłuższe podróże będą. Ponadto olej to nie tylko olej: musi być również kompatybilny z uszczelkami i innymi elementami automatycznej skrzyni biegów. Dlatego elementy takie jak sprzęgła, hamulce, taśmy hamulcowe itp. oraz olej przekładniowy są również do siebie dopasowane .

 

Dlaczego należy wymieniać olej w automatycznej skrzyni biegów?

Być może słyszałeś o „ dożywotnim napełnieniu ” w związku z olejem przekładniowym w automatycznej skrzyni biegów. Przynajmniej tak twierdzi wielu producentów o swoim oleju przekładniowym. Jak na ironię, żywotność automatycznej skrzyni biegów również nie jest tak długa, jeśli nie wymienisz oleju w skrzyni biegów. Tak przynajmniej pokazuje nasze doświadczenie ze skrzyniami biegów, które uległy uszkodzeniu z powodu zbyt starego oleju . Dlatego wymiana oleju przekładniowego jest konieczna z kilku powodów. Najważniejszą z nich jest to, że czysty olej zapewnia płynną pracę – tak jak silnik Twojego samochodu.

Nawet w przypadku automatu niszczenie czasu nie pozostawia śladu: olej przekładniowy starzeje się, pogarsza się lepkość i smarność, spada poziom oleju. I wtedy pojawiają się pierwsze problemy ze skrzynią biegów, zwłaszcza przy niższych temperaturach: zmiany biegów nie odbywają się już jak zwykle, szarpnięcia są zauważalne, a napęd jest zakłócony. Jeśli nic nie zostanie zrobione, aby przeciwdziałać tym objawom, uszkodzenie skrzyni biegów nie jest daleko. Oprócz wymiany oleju jako środka zapobiegawczego sensowne może być również przepłukanie automatycznej skrzyni biegów .

Kiedy należy wymienić olej przekładniowy?

Jak już wspomniano, zależy to między innymi od indywidualnego stylu jazdy i eksploatacji . Używasz swojego pojazdu głównie do krótkich podróży? Dużo jeździsz w korku, czy raczej na autostradzie? Wszystkie te czynniki wpływają na stan oleju, podobnie jak olej silnikowy. Obecnie automatyczna skrzynia biegów jest narażona na inne obciążenia niż silnik, a okresy między wymianami oleju przekładniowego – mniej więcej co 60 do 80 000 kilometrów lub mniej więcej co cztery lata – są znacznie dłuższe. Kupiłeś nieco starszy pojazd z automatyczną skrzynią biegów? Nawet wtedy nowy olej przekładniowy ma sens. Oczywiście należy również wymienić olej, jeśli wystąpią wyżej wymienione objawy .

Czy mogę samodzielnie wymienić olej w skrzyni biegów?

Samodzielna wymiana oleju w skrzyni biegów , szczególnie w przypadku automatycznych skrzyń biegów, może mieć bardziej negatywne

konsekwencje , niż można by się początkowo spodziewać , nawet dla osób o zdolnościach manualnych i pasjonatów mechaniki hobbystycznej . Ponieważ niektóre błędy ujawniają się dopiero wtedy, gdy jest już za późno. Jeśli na przykład podczas samodzielnej wymiany do oleju automatycznej skrzyni biegów (a tym samym do skrzyni biegów) dostaną się zanieczyszczenia, awarie są nieuniknione. Wybór niewłaściwego oleju do automatycznej skrzyni biegów może również pogorszyć działanie i doprowadzić do uszkodzenia skrzyni biegów.

Ważna jest również późniejsza ilość napełnienia : zarówno za mało, jak i za dużo oleju przekładniowego uszkadza automatyczne skrzynie biegów. A garaż w domu nie zawsze spełnia kryteria czystości i braku kurzu , których bezwzględnie wymaga praca na otwartym systemie automatycznym. Krótko mówiąc: w najgorszym przypadku nawet samodzielne wykonanie może spowodować więcej szkód niż stary olej. Kolejny powód, aby wymienić olej w specjalistycznym warsztacie : pracownicy są zajęci dzień po dniu niczym innym, jak naprawą automatycznych skrzyń biegów różnych marek i dlatego dokładnie wiedzą, co robią.

Ponieważ jest również możliwe, że przyczyną np. utraty oleju przekładniowego nie jest starzenie się i zużycie, ale przyczyny techniczne. A te rzadko są oczywiste dla laika. Ponadto specjaliści zawsze mają pod ręką wszystkie niezbędne specjalistyczne narzędzia i sprzęt i są w stanie profesjonalnie przeprowadzić wymianę oleju. Poza tym utylizacją zużytego oleju zajmuje się specjalistyczna firma .

Jaki jest koszt wymiany oleju w automatycznej skrzyni biegów?

Nie można tutaj podać ogólnego zestawienia kosztów . Są jednak czynniki , które odgrywają ważną rolę w kwestii kosztów. Najważniejszy jest rodzaj przekładni , której dotyczy wymiana oleju. A różnice są już jasne w przypadku filtra oleju : Niektóre automatyczne skrzynie biegów mają osobny filtr oleju pod miską olejową, który można bez problemu wymienić. Do innych skrzyń biegów – np. 6HP19 , 6HP26 oraz inne z rodziny 6HP firmy ZF – filtr jest wbudowany w miskę olejową. I tak przy wymianie oleju przekładniowego oba muszą zostać całkowicie wymienione. Z drugiej strony w innych automatycznych skrzyniach biegów filtra oleju nie da się w ogóle wymienić, ponieważ jest on na stałe zamontowany w skrzyni biegów – na przykład w AF40, który jest stosowany w wielu pojazdach Opla.

© Copyright 2021 | Dakro

Logotyp Bosch Serwis Lublin